509 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre elektronik belgelerde karekod bulunması gerekmekte olup, konuya ilişkin olarak Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından Karekod Standardı Kullanım Kılavuzu yayınlanmıştır.
Karekodun 01/09/2023 tarihinden itibaren düzenlenecek elektronik belgelerde zorunlu olarak bulunması uygun görülmüş olup, esasları kılavuzda belirlenmiştir.
Karekod Uygulamasının Zorunlu Olarak Bulunacağı Elektronik Belgeler
Karekod uygulamasının zorunlu olarak bulunacağı elektronik belgeler aşağıda yer aldığı gibidir.
-
E-Fatura,
-
E-Arşiv Fatura
-
E-İrsaliye,
-
E-Serbest Meslek Makbuzu,
-
E-Müstahsil Makbuzu,
-
E-Sigorta Komisyon Gider Belgesi,
-
E-Döviz ve Kıymetli Maden Alım Satım Belgesi,
-
E-Adisyon Belgesi
Bu kapsamda özel entegratörler ile bilgi işlem sistemleri entegrasyonu yapan mükelleflerin 01/09/2023 tarihine kadar sistemlerinde gerekli geliştirmeleri yapmaları önem arz etmektedir.
Karekod Bilgisinin Yer Alması Zorunlu Olmayan Belgeler
-
EPDK’dan Alınan Dağıtım Veya Tedarik Lisansları İle Doğal Gaz Ve Elektrik Dağıtım Ve Satış Faaliyetinde Bulunan İşletmeler
-
Karayolu Taşıma Yönetmeliği Uyarınca M1, M2 Yetki Belgesi Alan Kargo Ve Lojistik İşletmeleri
-
Başkanlıktan El Terminalleri Kullanma Konusunda Yazılı İzin Verilen Mükellefler
tarafından el terminalleri aracılığıyla düzenlenen e-arşiv faturaların kağıt çıktılarında karekod bilgisinin yer alması zorunlu değildir. Ancak, bu belgelere ilişkin elektronik ortamda saklanan dosyaların karekod içerecek şekilde görüntülenmesi gerekmektedir.